a-ha MTV unplugged

Drevet av dLive

A&H dLive levert som helhetlig mikserløsning for a-ha og MTV unplugged. 

Lydkjelleren AS, i samarbeid med Benum, leverte et komplett treveis dLive system som forsynte både MON, FOH og Studio med 88 kanaler digitalt splittet. På den ferdige DVD’en som er resultatet av a-has første to akustiske intimkonserter på Giske utenfor Ålesund i sommer er det dLive sine preamper som er første ledd i signalkjeden på alle kanaler.



 Begivenheten -
Den 22 og 23 Juni 2017, med et vedvarende skumringslys som bakteppe for scenen på den vakre øya Giske, avduket a-ha et konsertrepertoar satt sammen av en deres mest kjente sanger, noen mindre kjente albumkutt, noen helt nye komposisjoner og en coverlåt av Echo & The Bunnymen. Det oppsiktsvekkende ved disse konsertene var at sangene fremstod i helt ny og akustisk drakt med arrangementer skreddersyd for en helakustisk besetning. 
Komponist, produsent og multi-instumentalist Lars Horntveth hadde jobben med å produsere konsertene og i forkant arbeide frem nye arrangementer tilpasset et akustisk lydbilde. Dette arbeidet startet allerede et halvår før bandet og de ekstra musikerene møttes i begynnelsen av juni for å ta fatt på materialet. Ensemblet som møttes i idylliske Ocean Sound Studio for å øve inn stoffet bestod av bandets faste trommeslager Karl Oluf Wenneberg og bassist Even Ormestad samt Morten Qvenild på diverse ekstra tangentinstrumenter, Lars Horntveth på en rekke forskjellige instrumenter og en koredyktig stryketrio bestående av Madeleine Ossum, Tove Margrethe Erikstad og Emilie Heldal Lidsheim på henholdsvis violin, cello og viola. Selve konsertene skulle avholdes i Øygardshallen 200 m fra studioet foran et publikum bestående av til dels svært langreiste urfans og skulle overføres direkte til Ocean Sound Studio for opptak. Som produsent innså Horntveth raskt hvor essensielt det kom til å bli å ha en mann bak spakene på FOH som virkelig forstod seg på forsterkning av akustiske instrumenter og hentet derfor inn Asle Karstad. Asle og tekniker/produsent for Ocean Sound Recordings Henning Svoren gikk i dialog for å finne en ideell løsning. Etterhvert som linjebehovet begynte å ta form ble det aktuelt å bestemme seg for å spesifisere mikser og PA. Flere faktorer førte til at A&H sin dLive ble et naturlig valg for Asle. 
- Antallet linjer som skulle fordeles mellom MON, FOH og Studio var langt over 64-grensen og endte på 88, noe som utelukket en rekke alternativer i seg selv. 
- Ocean Sound Studio trengte å få over 88 linjer fra Øygårdshallen ned til deres protoolsrigg når produksjonen flyttet seg dit uken før konsertene så det var behov for å enkelt kunne splitte tre veier uten å være avhengige av store, tunge analogsplit og likevel ha de kanalene tilgjenglig på linje ut XLR i studio, noe som var lett å få til med kombinasjon av MixRack, FiberAce kort og DX expander (se diagram). 
- Asle hadde ved flere anledninger tidligere brukt dLive og var svært begeistret for både lydkvalitet, oppløsning, fleksibilitet og den lave latency i systemet.

Dette forutsatte selvsagt at a-has faste monitortekniker Mark Iven (en dedikert Digico bruker) aksepterete valg av system. Etter en rask prøvetur i Oslo på C1500 , den minste dLive flaten, var Marc (etter kun én supporttelefonsamtale til Benum) positiv og åpen for å ta systemet i bruk under den videre produksjonen.



 Asle Karstad om valg av dLive: 
Asle forteller at han ble veldig raskt trygg på dLive mikserserien etter første møte med dLive i Örebro konserthus. Der kom han inn i en ganske stor produksjon med mange instrumenter og kanaler helt uten tidligere erfaring med dLive.  Han ble begeistret for hvor intuitiv brukergrensesnittet var og hvor lett det var å stupe rett inn uten starttrening. Systemets fleksibilitet gjorde at han kunne finne den arbeidsflyten som passet han best og siden han ikke var bekymret for noe lydkvalitetsmessig var det et naturlig forslag for dette prosjektet.



 Henning Svoren hadde følgende å si om prosessen:
Når eg og Asle Karstad (FOH) satt oss ned for å diskutere kva tekniske løysingar vi skulle bruke til A-HA MTV Unplugged, så var noko av det viktigaste å finne eit system som var fleksibelt med tanke på sjølve distribusjonen av signala. Eg ville ha korte kablar til preampar på scena og gjerne unngå analog splitt. Sidan hallen og scena er 2-300 meter frå kontrollrommet i studio var det også heilt uaktuelt å sende lyden analogt i mellom. Så dLive med si GigaAce-løysing passa perfekt. Det viktigaste for min del var å få signala så reine og fine som mulig frå scena og til kontrollrommet der eg og John O’Mahony kunne behandle lyden vidare med analogt outboard etter behov. Med veldig mange lavmælte instrument var eg veldig imponert over den nærast ikkje-eksisterande egenstøyen i preampane til dLive. Fiber-kabelen gjorde også at vi aldri hadde problem med jordsløyfer og lignande sjølv om vi var i to ulike bygg. Dette var en produksjon med 10 musikarar, masse instrument og vi hadde 88 linjer ut frå dLive stage racka i kontrollrommet og inn i Pro Tools-riggen, så det var veldig trygt å sleppe å bekymre seg for problem med dLive. I dei 14 dagane pre-prod og showa varte, så var det aldri så lite som ei hikke frå systemet og det låt heilt nydelig.
Det funka også veldig fint med Waves-kortet som satt i monitor-flata som gjorde at vi kunne ta backup-opptak av alle 88-linjene med Waves Tracks Live.’


Fleksibilitet under produksjon -
Mange parter var involvert i den omfattende preproduksjonen og ingenting var overlatt til tilfeldighetene. Lydkjelleren AS var ansvarlig leverandør for lyd og øvrig produksjon og leverte blant annet dLive S Class miksersystem og Adamson PA. Jon Sveinall og Daniel Glaister fra Benum, norges distributør av A&H og Adamson, var på plass for å supportere det tekniske crewet med sin spesialkompetanse. Takket være Director-programvaren til A&H var denne oppgaven svært transparent og diskret da den ga supporttekniker tilgang til alle dLive systemene trådløst og simultant, dermed var det mulig både å overvåke og gjøre evt systemendringer sømløst og umiddelbart.



 Diskret og heldekkende PA -
I tillegg ønsket Asle at PA skulle gi god dekning i hele publikumsområdet uten å gå på bekostning av sikt for publikum og filmcrew. En løsning basert på 4 heng med 4 stk S10 linearray høyttalere i hver og en rekke Point 8 som downfills, samt noen S119 skjult i taket ble levert, noe han følte ga tilstrekkelig modularitet uten å miste evnen til å dytte frem lydbildet på en transparent og heldekkende måte. Samtidig ivaretok dette behovet for åpen sikt fra salen med det lave taket i Øygårdshallen. Selveste Jochen Sommer fra Adamson reiste opp og bistod med oppsett og tuning av denne spesielle konstellasjonen.