> Tips & triks Hvilken bøyle skal du velge?
For tiden ser vi mange typer bøyler i bruk på forskjellige scener og med forskjellige bruksområder. Vi belyser et par av mulighetene.
Skrevet av: Kenneth Vadset.

Mye avhenger av hvilken bruk man skal benytte mikrofonene til, og ikke minst det visuelle. I mange år har man jobbet for å gjøre mikrofonen minst mulig og så lite synlig som mulig, noe  som er spesielt fint i en teater- og TV-setting der lyden ikke er formidlet i høyttalersystemer til publikum i stor grad. I mange tilfeller kan en mygg festet i hodebunnen eller i skjortekraven være et godt alternativ, men ofte blir dette ubrukelig som følge av feedbackproblemer og overhøring fra eksempelvis band/instrumenter.

For å kunne levere høyere lyd i PA og ha mer monitoring, så må man nødvendigvis gå for en bøyleløsning som festet til hodet, normalt sett i en bøyle som festes rundt ørene.  Det er og en forutsetning at denne bøylen er lett og rask å montere, samt at den er behagelig å ha på seg over tid.
Kort fortalt deler man gjerne inn dette i to: kardioidebøyler og omnibøyler. Forskjellen er hovedsakelig at en kardioidebøyle er retningsbestemt og en omnibøyle tar opp lyden fra alle retninger. Her har man da valgets kvaler; når velger man hvilken bøyle?

Mange har fått med seg en ny retning i bruk av bøyler på Stjernekamp på TV. Forholdsvis store, sorte bøyler (Shure WBH54) i beste sendetid ble reagert på av mange lydteknikere i diverse fora. Men når man ser på TV-bildene som hadde sort bakgrunn, og artister/dommere stort sett kikket i kamera med bøylen på siden, ble den som oftest usynlig i TV-bildene. Lydkvaliteten på sendingene skulle være høy, samtidig som det skulle være et "live-show" med publikum i salen. Utfordringene i den gamle hangaren på Fornebu sier seg selv; et vanskelig lokale lydmessig. Ved bruk av WBH54 ble det lettere å skru PA og minske lekkasjen fra PA drastisk. Som igjen gjør taletydligheten på TV sendingene mye bedre. Dette gjelder også for Beat For Beat som sendes på NRK der de nå kan gi artistene monitoring i større grad enn tidligere. Lydkvaliteten taler for seg selv.

Nå er det noen egenskaper hos en kardioidebøyle som gjør den kanskje noe mer uegnet i noen situasjoner. Mikrofonen er mer følsom for plassering og har en tendens til å miste lyden og "poppe" (på fagspråket: "å blåse ut"), ved feil plassering foran munnen. Da er det viktig å plassere denne riktig, gjerne litt på siden nedenfra, men utenfor rekkevidde for pusten som kommer gjennom nesen. Man kan også jobbe litt med avstand for å finne hvor "fet" lyd man vil ha som følge av proximityeffekten. Ønsker man at personene tar på seg bøylene selv og overhøring ikke er et tema, kan man med fordel velge en omnibøyle (eksempelvis Shure WBH53 eller enda mindre footprint; Countryman H6). Disse er mindre i størrelse og er mindre følsom for plassering foran og rundt munnen. Samtidig som lydkvaliteten fortsatt er på topp.

Fredrik Mindnes gjorde monitormiks i Stjernekamp denne gangen og var svært fornøyd med Shure WBH54. Han forteller at det var som å skru lyd på en SM58 i InEar-lyttingen, med lite lekkasje og rom. Samt at han hadde samme muligheter som med en håndholdt mic.

Oddmund Breen gjorde PA-lyden på sendingene og mente at dette var en bøyle (Shure WBH54) som var en av de bedre bøylene han hadde vært borti lydmessig. Spesielt med tanke på dommerene som satt foran PA fungerte dette veldig bra, da man hadde lite søl da det var bra med lyd i PA anlegget. Oddmund påpeker også viktigheten med å plassere denne riktig, men når det er gjort er det og mange fordeler med dette.

Noen av lydteknikerene på Stjernekamp var: Pål Iversen, Tom Erik Andresen, Fredrik Mindnes og Oddmund Breen. Dette er mennesker som gjør majoriteten av det vi ser på TV, både PA og lyden vi får inn i stua, som stadig kommer med input og tilbakemeldinger på slike produkter som vi igjen formidler til våre produsenter.

Våre bestselgere i denne kategorien for profesjonelle hodebøyler er:
Countryman H6 – state of the art hodebøyle i lite format. Låter fantastisk og ser bitteliten ut.
Shure WBH 53B/T – høykvalitets bøyle som er solid bygget og en klassiker i utleie/teater verdenen. Mye gain før feedback
Shure WBH54B/T – som WBH53 men med kardioide mikrofon. For de kritiske omgivelsene.

Alle disse bøylene er behagelige å ha på og tåler mye juling. Samt at alle bøyler passer til alle Shure sine trådløse beltpacks.



Relaterte artikler

  • linkedin
  • YouTube
  • Google+
  • Instagram