> Tips & triks 6 tips ved innspilling av vokal i studio
I dette blogginnlegget til Mikkel Schille får du nyttige tips ved innspilling av vokal.
Skrevet av: Mikkel Schille

Selv om det er vondt for mange å innrømme er det et velkjent faktum at det er vokalen som selger en låt. Overraskende mange sliter med å spille inn vokal. Bruker du tid på å unngå disse 6 feilene bør du få vokalen til å låte bra rimelig kjapt.

1. FEIL MIKROFON
Det kan høres snodig ut, men det er ikke alltid den fete kondensatormikken din til 10.000.- er mikken du bør bruke. Jeg har gjort en del heavy saker med mye growling, skriking, pusting og pesing. Til det blir kondisen rett og slett for pen og snill. Ja, du kan møkke den til med noen plugins i etterkant, men jeg har fått langt bedre resultater med en Shure SM7b en streit Shure SM57/58,  for ikke å si Heil Sound PR40.

En annen fordel dynamiske mikrofon har er at de tar ikke opp ALT Kondensatormikker er kanonbra, men de plukker opp absolutt alt i rommet du jobber i. Enkelte ganger funker det altså bedre med en billig dynamisk mikrofon. Prøv selv.

2. DU STÅR FOR NÆRME MIKROFONEN
Jupp, bruker du en kardioide mikrofon får du ekstra bass pga proximity effekten. Men, står du for nærme blir det feil. Helt feil. Skal du gjøre reklame for den nye Spielberg filmen med større enn størst vokallyd okey, men innen musikk vil vi ha det til å låte naturlig.

Skal du bruke en kondensator mikrofon – sett opp et popfilter ca 10 cm unna mikken og still deg ca 15-20 cm unna mikken. Det er et greit utgangspunkt. Du vil umiddelbart høre at det låter mer naturlig enn om du står 2-3 cm unna mikken. Skal du gjøre en ballade kan du krype nærmere – prøv med 10cm unna mikken.

Skal du bruke en dynamisk mikrofon anbefaler jeg fortsatt at du setter opp et popfilter. Prøv deg frem, men 6-8 cm fra mikken bør funke. (Ta gjerne av hetta på SM58)

Det er mange som tenker feil her. Husk at hver eneste vokalist er forskjellig og du må kanskje endre plassering i forhold til den forrige du jobbet med. Lytt deg frem til den beste spotten. Avstand er helt avgjørende – ikke minst fordi jo nærmere du står mikken jo lettere hører du at sangeren beveger seg. Be vokalisten om å holde nogenlunde jevn avstanden til mikken.

3. DU HAR FOR DÅRLIG ROM
Har ikke tall på hvor mange dårlige vokalrom jeg har vært i, men mange er det. Spesielt i hjemme/project studioer. Noen er for tette, dvs dempet for hardt og noen er fulle av stygge refleksjonerhelt og håpløse å jobbe i. En vokalist trenger rom rundt seg for å få stemmen til å trives og det gjør ingenting med litt refleksjon om rommet er bra. For å være litt mer konkret – et vanlig rom hjemme uten noen form for behandling vil normalt sett ikke låte bra. Det må dempes ned. Har du et dårlig rom bør du definitivt vurdere en dynamisk mikrofon. (Punkt 1)

Jeg har tildigere vist noen eksempler på hvordan du kan gjøre akustisk demping ganske greit – f eks med dette Reflexion filtreret. Men, tepper, gardiner og dyner bak vokalisten hjelper også.

4. MONITORMIKSEN DIN SUGER
En av tingene som skiller en god og en dårlig tekniker er monitormiksen som går til musikerne. Fornøyde musikere leverer. Så også med vokalister. Gi dem det beste headsettet du har med nok kabel. De fleste vokalister liker å høre seg selv godt. Gjerne med litt reverb. Funker ikke monitormiksen kan jeg garantere deg en dårlig session. Ønsker du at vokalisten synger litt mer aggresivt kan du skru ned vokalsporet i headsettet eller skru opp backingtracket. Eller motsatt – ønsker du et softere eller mer lavmælt uttrykk, skru opp vokalen i miksen.

5. DU SPILLER INN FOR HØYT
Mange presser mikrofonforsterkeren for hardt og spiller inn for høyt  i DAW’en. Helt unødvendig hvis du spiller inn i 24bit. Da har du massevis med headroom og støy er ikke et problem selv ikke med et billig lydkort til tusen spenn. På mikrofonpreampen setter du gain til sånn cirka kl 12, dvs du bruker omtrent 50% av maks input. Du skal ihvertfall ikke peake/gå i rødt. Inn i DAW’en legger du deg på sånn -15 til -10dB. Det ser kanskje ikke så kult ut, men jeg skal love deg at det låter bedre. Fordi – du skal helt sikkert peise på med plugins senere og kanskje ha flere dubbinger utover i låta. Da er det greit og ha litt headroom å gå på.

Få vokalisten til å slappe av og synge gjennom låta én gang eller to mens du setter nivået. (For sikkerhetsskyld pleier jeg å ta opp dette også)

6. IKKE BRUK FOR MYE EQ ELLER KOMPRESJON PÅ VEI INN
Det er greit å få mest mulig bra på vei inn, men kjører du får heavy med disse sakene kan du fort angre. Alle vokalister trenger noe kompresjon og personlig liker jeg å dra av 5-6dB av peakene på vei inn. Ikke bare får jeg et jevnere signal, men bruker jeg en bra kompressor får jeg med karakteren fra denne inn. Men igjen – her gjelder det å bruke hodet. Mange synes kompressor kludrer det til når man skal gjøre vokal og da er rådet – dropp den. Med riktig mikrofon til riktig vokalist er det sjeldent jeg bruker eq ved innspilling.

7. SHIT IN - SHIT OUT
Dette burde kanskje ha vært punkt 1 – men har du en dårlig vokalist som sliter er det dessverre ikke mye som hjelper. Men har du en dyktig vokalist i studio – Ikke slå deg til ro før du er sikker på at du har fått ut det beste av artisten. Ikke forvent at du får det til på ett take – ha flere spor klare og spill inn sånn at du kan klippe og lime det beste fra flere takes til ett supertake.

OPPSUMMERT
Det ble visst 7 tips, men okey. Dessverre blir mange vokalinnspillinger ødelagt av sloppy teknikere. Det er rett og slett ikke nok bare å smelle opp en mik og et popfilter og regne med at alt går på skinner derfra.

Saken er sakset med tillatelse fra Mikkel Schilles LydBlogg.

BLOGGER DU OGSÅ OM LYD- OG LYDTEKNIKK?
Vi ønsker å knytte til oss flere bidragsytere som skriver om lyd- og lydteknikk innen sjangre som studio, mastering, live/konsert, installert lyd med mer. Ta kontakt med Peder Krohn på pk@benum.com eller 970 55 931 for en uforpliktende prat.

Relaterte artikler

  • linkedin
  • YouTube
  • Google+
  • Instagram