> Nyheter 10 ting du bør tenke på før du mastrer
I dette blogginnlegget til Mikkel Schille får du gode tips og råd enten du skal mastre selv eller bruke en masteringtekniker.
Skrevet av: Mikkel Schille

Mange prøver seg på mastring hjemme, men fortsatt sender de store plateselskapene og de fleste indieselskapene jobbene til profesjonelle masteringstudioer. Uansett om du ønsker å mastre selv eller bruke en masteringtekniker – her er noen tips som kan hjelpe.

1. MIKSING ELLER MASTERING?
Rart spørsmål kanskje – men mange går i fella og tror at det er en masteringtekniker og et masteringstudio som er løsningen når egentlig det er en god miksetekniker prosjektet trenger. Har du en dårlig miks er det sjeldent den kan reddes i mastering. «Shit in = shit out».

2. BLI MED I MASTERINGEN?
De fleste teknikere og produsenter blir med i masteringen for å sjekke ut masteringteknikeren de første gangene. Etterhvert vil det utvikle seg et tillitsforhold og du trenger bare å gi noen få instruksjoner om hvordan du vil ha det. Likevel – jeg anbefaler at du er med på så mange masteringer som mulig.

3. HA ET MÅL
Det er veldig greit å sette seg et mål om hvor du vil med masteringen. Ønsker du låtene super squasha eller ønsker du å beholde dynamikk. Nå som «The Loudness War» er over er det fler og fler som går for det siste. Ta gjerne med en referanselåt eller to som forteller teknikeren hva du liker og hvor du vil. Les mer om referanselåter her.

4. BRA BALANSE
Enhver masteringtekniker vil fortelle deg at en bra balansert miks er super viktig. Balansen er volumforskjellene mellom de forskjellige instrumentene. Det er ikke greit hvis bassgitaren er 5-6dB for høy. Det kan ikke fikses i mastering. Samme gjelder også diskantområdet. Mange prøver å redde en lukket miks med å legge på mengder med topp i f.eks vokal og i hihat. Det blir krøll i masteringen.

5. IKKE OVERDRIV MED FOR MYE EQ I TOPP OG BUNN
En masteringtekniker har som regel bedre erfaring, bedre utstyr og et bedre rom til å avgjøre hvor mye diskant og bass du bør ha. I utganspunktet blir sluttresultatet ditt bedre hvis miksen er litt matt i toppen og ikke tyter for mye i bunn.

6. IKKE BRUK FOR MYE KOMPRESJON
Masteringteknikere vil elske deg hvis du gir dem headroom. Dessuten gjør du deg selv en bjørnestjeneste hvis du overkomprimerer miksen din. Fordi – det kan ikke reverseres i mastering. Du kan lage lyttemikser til bandet som er så komprimert som du ønsker, men la det være dynamikk igjen til masteringteknikeren. Er du usikker på hvor mye kompresjon du skal bruke, kan du sende en testmiks før du drar i mastering og spørre om hvordan du ligger an. De fleste masteringteknikere synes det er helt greit.

7. FORSIKTIG MED LIMITER PÅ MIXBUS
Jeg anbefaler at du ikke bruker limiter på mixbus. Fokuser på å få det til å låte bra istedet for at det skal låte høyt. Sjekk at det ikke vrenger og at peaknivået makser på -3dB til -6dB. Igjen – ikke stress med nivået. Limiting er det siste som gjøres i masteringen før evt dithering. Du kan også gjøre en versjon med limiter og ta den med til masteringteknikeren sammen med versjonen uten limiter.

8. SJEKK MIKSEN I MONO
Jeg har nevnt det før i denne artikkelen – sjekk om miksen har monokompabilitet. Ingenting er vel verre enn å komme i mastering og så forsvinner gitarene, synthen eller noe annet når teknikeren svitsjer til mono. Småpinlig. Bruk et fasemeter og gjerne denne pluggen.

9. SJEKK DE FERDIGE FILENDE FØR MASTERING
Dobbeltsjekk at alle utkjørte filer (bouncer) er ok før du sender dem/tar dem med. Levér 24bit filer. Aldri mp-3 filer. Spiller du inn i 24bit/96kHz er det beste å bounce dem ut i samme format. Har du tid bør du også legge dem inn i riktig rekkefølge i din egen DAW og lytte igjennom fra start til slutt. Da er det lett å oppdage åpenbare feil som forvrengning, ticks og om f eks vokalen på et av spora er for høy. Hvis du ikke har allerede har bouncet en miks med lavere vokal bør du gjøre det nå!

10. KOM FORBEDREDT
Vær sikker på at du har med riktige mikser, riktig rekkfølge, riktige titler og ikke glem ISRC koder hvis dette skal med. Før du drar til mastering – sjekk at du er innafor grensa for hvor mye materiale som går på en CD hvis du skal trykke opp det. De fleste cd fabrikkene klarer å presse cd’er på ca 80min (tror 78:30 er det korrekte) Hvor skal sluttproduktet sendes? Hvor skal faktura? Det er viktig å ha disse tingene på stell. Har du det sparer du både tid og penger:)

Saken er sakset med tillatelse fra Mikkel Schilles LydBlogg.

BLOGGER DU OGSÅ OM LYD- OG LYDTEKNIKK?
Vi ønsker å knytte til oss flere bidragsytere som skriver om lyd- og lydteknikk innen sjangre som studio, mastering, live/konsert, installert lyd med mer. Ta kontakt med Peder Krohn på pk@benum.com eller 970 55 931 for en uforpliktende prat.

Relaterte artikler

  • linkedin
  • YouTube
  • Google+
  • Instagram